Õpituba "Postfenomenoloogia, tehnoteadus ja hermeneutika"
19.-22. oktoobril 2020* toimub õpituba "Postfenomenoloogia, tehnoteadus ja hermeneutika", õppejõud: Robert Rosenberger (Georgia Tehnikaülikooli dotsent)
Õpituba on lükatud edasi 2021 kevadsemestrile.
See õpituba annab sissejuhatuse „postfenomenoloogilisse“ koolkonda, sidudes selle hermeneutika ja tehnoteadusega. Avastame postfenomenoloogilist teooriat ja kaalutleme viise, kuidas mõista sellest perspektiivist inimese ja tehnika suhteid. Keskendudes süvakirjeldusele tehnikate tajumisest, uurib see õpituba inimese kehalise taju olemust, harjumist ja kogemusruumi. Seostudes pragmatistliku filosoofiaga, püüab postfenomenoloogia ehitada teooriat üles konkreetsete juhtumiuuringute varal. Selles vaimus haarab õpituba meie kaasaegse tehnoloogilise seisundi mitme aspekti analüüsi, alates pildianalüüsist laboris kuni teksti monitorilt lugemise olemuseni, simulatsioonide kasutamiseni õppeolukordades, avalike ruumide poliitikani, „fantoomvibratsiooni“ nähtuseni (s.o. hallutsinatsioon, et su telefon taskus vibreeris).
Seminarid toimuvad iga päev kl 10-13:30, avalikud loengud 19., 20. ja 21 oktoober kl 16-18. 22. oktoober seminarid on asendatud praktikumiga Tartu Observatooriumis Tõraveres astronoom Laurits Leedjärve kaasjuhendamisel.
Avalike loengute kava:
Nutitelefonide ja juhi tähelepanu hajumise filosoofia
Tehnikafilosoofia ja kontroll avaliku ruumi üle
Mars Global Suveyori tehnoloogiline vahendamine
Õpitoa aluseks olev kirjandus, mis tuleb eelnevalt läbi lugeda:
Rosenberger, R. & P.-P. Verbeek. (2015). “A Field Guide to Postphenomenology.” In R. Rosenberger & P.-P. Verbeek (eds.), Postphenomenological Investigations: Essays on Human-Technology Relations. Lanham: Lexington Books, pp. 9-41.
Rosenberger, R. (2017). Callous Objects: Designs Against the Homeless. Minneapolis: Minnesota University Press, ch. 1-3.
Ihde, D. (1998). Expanding Hermeneutics: Visualism in Science. Evanston: Northwestern University Press, Part 4: pp. 134-198.
Soovituslik lisakirjandus:
Ihde, D. (2009). Postphenomenology & Technoscience: The Peking University Lectures. Albany: SUNY Press, ch. 2.
Hasse, C. (2013). “Artifacts That Talk: Mediating Technologies as Multistable Signs and Tools.” Subjectivity. 6(1): 79-100.
Warfield, K. (2017). “MirrorCameraRoom: The Gendered Multi-(In)Stabilities of the Selfie.” Feminist Media Studies. 17(1): 77-92.
Aagaard, J. (2015). “Drawn to Distraction: A Qualitative Study of Off-Task Use of Educational Technology.” Computers & Education. 87: 90-97.
Rosenberger, R. (2013). “Mediating Mars: Perceptual Experience and Scientific Imaging Technologies.” Foundations of Science. 18: 75-91.
Õpituppa on oodatud kõikide astmete üliõpilased alates bakaureuse edasijõudnud astmest ning kõik teised huvilised. Vajalik on eelregistreerimine. Osalemine on tasuta. Vajalik on eelregistreerimine kuni 9. veebruarini 2020 registreerimisvormi kaudu. Üliõpilased võivad õpitoa eest saada 3 EAP (aine kood ÕIS-is: FLFI.03.107), milleks tuleb etteantud tähtajaks esitada lühike essee.
Robert Rosenberger on filosoofiadotsent Avaliku halduse koolis Georgia Tehnoloogia Instituudis. Tema töö arendab edasi postfenomenoloogilist teoreetilist vaatenurka. Need juurdlused haaravad uuringuid juhtimisvõime halvenemisest nutitelefonide tõttu, konnade lahkamise simulatsioone klassis ning visualiseerimistehnoloogiate kasutamist neurobioloogias ja kosmoseteaduses. Oma 2017 ilmunud raamatus “Callous Objects” rakendab ta ideid tehnikafilosoofiast kritiseerimaks vise, kuidas avalikku ruumi ehitatakse kodutute diskimineerimiseks.
Kontakt: Ave Mets (avemets [ät] ut.ee)
*Kuupäevad on esialgsed ning sõltuvad rahvusvahelise reisimise võimalikkusest seoses Covid-19 levikuga.
Üritust kaasfinantseerivad Euroopa Liidu Regionaalarengu Fond (Tartu Ülikooli ASTRA projekt PER ASPERA) ja TÜ projektid PHVFI ja PHVFI20930.